Kall vinter, julbord och forlovning

Äntligen får man se Simbo i vinterskrud, inte för att vi kan skryta över att det är nått överskott med snö, men kyla är det. Nu på morgonen var det -15 grader, alldeles vindstilla och solen skiner, blå himmel och så vackert.
Vi var ute lite med hundarna på förmiddan, de skuttade och hoppade runt i den lilla snön.



Köpte täcke till vovvarna, inte för att jag tror att de fryser, men jag gör det och så syns de ju så bra i detta reflexerande täcke.
De tycker nog att jag är lite bökig då jag kommer sättande med dessa, men de kan springa och busa i dem utan vidare.

Efter vi varit ute med vovvar och gjort oss i ordning så var det bilfärd med våra barn och mina föräldrar i väg till Skövde för att äta julbord på ett ställe utanför, det heter "Ryttmästaregården" ligger tjusigt vid Simsjön.
Det är en major som köpt på sig massa torpställe, handlat saker som tillhört gamla kungar osv.




Torpet som vi äter inne i, ser gammalt och hemtrevligt ut.



Vi fick stå utanför och vänta, det var ordentligt kallt och efter vi sett oss omkring utanför de små stugorna fick vi gå in i värmen, där serverades glögg och så kom majoren och talade en stund, sen öppnade han väggen... och där inne stod maten + massor med sittplatser.
Hit åker vi nog igen till sommaren.




Här är ett utan husen.




Vacker utsikt från torpet över Simsjön.




Här serverar major Bernad Englund Stigens, bussresenärer "ryttmästars brännvin", ett bra och gott gjort med honung och diverse annat härifrån skaraborg.
Det är en rakryggad och vältalig man, med ordentlig stämma, han hördes ordentligt, då han berättade om historia osv.
De nyförlovade.

Då vi satt oss och började hungrigt hugga in på maten, blev jag ordetligt bländad av fina och blanka ringar på våra ungdomar.
De hade förlovat sig under denna dag och det var naturligvis att utbringa en skål för dessa tu.
Familjen Karlsson

Här sitter vi nu både gamla och unga, mor har vi satt på högnästet och den vackra bilden bakom av Karl XII som
rider in, det är en nybyggd stuga fast i gammal tappning, det var dessutom iskallt där på bänken, hade så ont i ryggen då jag kom hem, tror jag blivit kall, trots varm öppen spis där ungdomarna stod framför på förlovningskortet, det värmer inte så mycket då det vara brinner rakt upp.
Detta vackra fönster var jag bara tvungen att ta ett kort på, skulle vilja ha sådana spröjs, lite svårt att putsa, men så vackert.



Här är mor och dotter uppställda, visst är vi fina.

Efter mat och dryck fick vi en guidad tur tillsmmans med major Englund i hans fina museum, här finns det dyrgripar minsan!! Skulle inte tro att han ville ha inbrott, många värdesaker som ej går att ersätta.
En trevlig men kall dag tillsammans med familjen.

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0