Sensommar

Nu märks det att sommaren håller på att ta slut. Det är fuktigt på morgonen då man kommer ut och det möknar allt tidigare.
Hästarna håller på att sätta en vinterpäls. Filur börjar bli ordentlgt lurvig, skall klippa både honom och Bläsan då jag tar in dem för vintern. Än hade jag tänkt att de ska gå ute ett tag till, har som mål att ha dem ute till 1 oktober, men vi får väl se.
Har ju travarna kvar till den datumen och efter det hade jag tänkt ta in mina.
Det är klart att de får gå in om det sätter till och regna och blåsa så in i, då flyttar jag travarna till "min" hage med vindskydd och tar in mina i stallet. Så får man då hoppas att travarna går in i lösdriften. Men ger jag dem mat där inne så kanske det går.

Näst sista helgen i augusti var vi ute med husvagnen i Mariestad. Det var en kombinerad ögon och danshelg. På fredagen åkte vi iväg upp till Örebro på återbesök för min operation, allt var så bra med det högra ögat. så var det vänstra som kan bli bättre ändå med en laseroperation, den skall jag göra i Göteborg framåt hösten. Lite pirrigt igen, då hon berättade att jag måste vara sjukskriven en vecka för det skaver och jag är ganska ljuskänslig efter den operationen.
Men därefter skall jag var helt glasögonfri, och det är ju bra.
Har jag nu börjat med behandling så är det väl bara att göra färdigt.

Sen var vi hela helgen i det  vackra Mariestad, precis intill vattnet fick vi plats med vår husvagn. Visst blåste det lite men vad gör det då man har en underbar utsikt från vagnen, satt inne och hade dörren öppen mot vänern och bara njöt.













Ja, att vår vackra sjö Vänern är så härligt att vara vid kan väl ingen emotsäga....

Lördag kväll cyklade vi de få kilometer in till dansen i Karlsholme folketspark, intill vattnet i Mariestad. Det var dans till Zekes,  Bhonus och Jannes. Bra ös på alla orkestrarna, tyvärr alldeles för mycket damer, så det var att hugga tag i en karl, annars fick man stå.
Vi cyklade hem och det var ljummet mitt i natten, jättehärligt.

  
 Förra helgen hade vi kräft och badkalas här i Simbo. Invigning av tunnan på den plats där den skall vara.
Det har varit ett ordentligt grejande hela sommaren för denna pjäs att komma på rätt plats.
Men nu är det färdigt, med lampor och duch, mycket fint.
Ett ordentligt lock,
 jättetungt, i tre sektioner är där på tunnan med, vi släpade ut det innan kalaset, blev helt ok, passade fint.

Lagade två pajer med västebottenost, en var det kantareller i,


 självplockade,
det var verkligen mums.

Så var det självmedtagna kräftor som vi åt, mycket gott. Man blir lite  "salt" i munnen av kräftorna, men en gång så här gör liksom inget.

Här är det badkort från tunnan:














Varmt och sjönt med mycket att dricka i vattnet skall det vara. Tror att jag badade nästan fyra timmar, man är mjuk och sjön efter ett sånt maratonbad.
Dagen efter var ganska slö, vilade för att komma igång till veckan jobb därefter.



En "sorgmantel" lika flyktig som ett liv



Den dagen fick vi också ett dödsbud, det var vår käre granne Allan som gått bort, han hade varit dålig bara någon vecka och nu var det slut.
Vi promenerade upp på kvällen och beklagade sorgen. Tror att Elvy klarade detta ganska bra, hon har sett sin livskamrat bli sämre och sämre, och varit med på resan.
Visst är det jobbigt men tyvärr är livet sådant.
Hon har sin son och sonhustru där nu ett tag.

Denna vecka har vädret slagit om och det är klara dagar med varm sol och kall vind. Sitter ihopkrypen i vindskydd och får lite sol, vill inte att sommaren skall vara slut ännu.

Här är en soldyrkare till slut. Han har lagt sig på ett "säkert" och märkligt ställe. Men det var väl soligt och varmt just där.
Katter kan hitta värme var som helst.
















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0