Julhelgen-09

Eftersom jag fick ledigt dagen innan julafton, så var det julhandling den dagen, gick fint eftersom jag vet vad jag skulle ha och då går det lätt.
Väl hemma i Simbo fixade jag och maken iordning för "lillejul" som vi haft i många år tillsammans med Klints. Maken har hela dagen fixat och donat med sin julklapp till sig själv, en badtunna han hämtade uppe i Mariestad under tisdagen, Jättefin och alldeles ny.



Här är den på väg in i garaget för att få lite färg på sig.
Han höl på i två dagar för att få vacker brun färg på den, det var ett jobb eftersom att det ej är så mycket tork nu på vintern, det var en fläkt som fick värma och det tog sin lilla tid.

Men då den var färdig var den fint brun och så skall den nu se ut då den kommer ut och skall fyllas med vatten och vattenet skall värmas länge och sen på julafton skall det testas och tagas premiär doppet.







Nu kvällen innan jul kom då Klints, hade med sig sonen och sonhustru + liten Elina, 4 månader, en sån liten underbar docka!!

Här är far och son, har man nånsin sett en sån liten goding, så glad och go hela kvällen fast den var lång och mycket mat för de vuxna.
Då man endast äter vällining kan det bli lite enahanda att vara liten Elina.
Hon somnade några minuter i våra sängar här, men sen var hon med hela tiden. Glad och go. Tyckte det var trevligt att vara i allas knä en liten stund, med mamma och pappas var nog bäst ialla fall.



Julafton





Vår tomte sitter så bra utanför vårt hus och hälsar alla välkomna, det är många som nästan kört av vägen för att se, tror det är nån verklig som sitter och hälsar välkommen, men denne tomte kan tyvärr ej komma nån vart han är bara gjord av halm.


Vår julaftonsdag firade jag och maken på olika håll, jag nere i Järpås med mina arbetskamrater, vi hade en bra och lugn julafton. God mat i matsalen på Björkhaga, lugnt och bra tillsmammans med våra vårdtagare.
Vi hade hämtat en del av dem som ville komma och äta, så det var nästan fullt i matsalen denna juldag, mycket trevlig.
Jag kom hem vid halv tre och vilade en stund, det blev ju sent på kvällen innan, så det var skönt att vila lite.
Känner mig lite snuvig så inte riktigt i form är jag.
Julafton tillsammans med nära och kära , som vanligt.
Många julklappar blev det också, som vanligt.



 
Den "riktiga" tomten kom också naturligtvis, det var ju mest för mitt lilla brorsbarn, Linus han kom,
men även stora barn kommer han för, tror Daniel var mäkta nyfiken vad han skulle få utav tomten denna
julafton.
Ida tyckte det var lite trevligt hon med, en julklapp var ju lagd under granen till snälla vovvar.
Det var smaskiga ben i dessa paket, det var ett gnagande på benen, mums.


Så var det då dax för premiärdoppet.
Tomas var först i och satt där och sa att det var såååå härligt, ute var det ungefär - 4 grader och lugnt.







Efter en liten stund var vi sju stycken i tunnan, Hasse och Crille Klint kom och badade tillsammans med oss, Magnus kom han med en liten stund, tror att de satt i tre timmar, jag själv satt nog en timma, var alldeles skrynklig efteråt, men vad skönt det var.
En sån trevlig julklapp till nära och kära, han fixade till oss maken!!



Juldagen

 Ledigt från jobbet, jätteförkyld, inte det man längtar efter direkt, skulle tro att det var en norsk virus + ett bad i går som satte sprätt på detta. 

Men vi åkte in till arenan i Lidköping som skulle invigas, roligt att sen den och det var verkligen något att se. Stor och regäl, vadkert upplyst av massor med fina färger, i mitten av isen stod en stor gran, och det var meningen att man skulle snöra på sig skridskor och åka runt den.

Men hemma i Simbo letade vi efter mina vita med taggar, men de var puts borta, så jag fick vackert stå och titta på när maken åkte ut till vacker julmusik, skulle varit trevligt att åka hand i hand, men så blev det ej.



Efter arenabesöket kom vi ut och det snöade ordentligt. Stora vackra flingor, hela världen var vit.
Vi tittade upp till Emma och Matte en stund och fikade med dem, Emma fyller 22 år på juldagen, ett avbrott i julen med födelsedag.
De pratade om att ge sig iväg till Borås för att se Zekes/Gamlbers, men stod nog över om ovädret höll i sig. Och det gjorde det för på kvällen kom Maria och Magnus för att hålla oss sällskap en stund, själv var jag nog inte så sällskaplig, med en ordentlig förkylning i kroppen vill man mest vara liggande.
Ute föll snon ordentligt, hundarna som var ute ibland var helt vita av snö då de kom in.
Oj nu blir det verkligen en vit jul.


Annandagen

Vaknde ganska sent, sjönt att få sova, ut till hästarna fick knappt upp dörren ut, det hade snöat ordentligt.
Hästarna pulsade omkring och liten Filur har lite besvärligt med sina korta små ben att gå i den djupa snön.
Skulle tro att det var nu ca 3 dm, och det är tung besvärlig blötsnö.
Många uppe i Dalsland har stömavbrott och kommer inte ut med sina bilar.
Maken håller på med snöröjning det mestadels av dagen, jag hostar vidare.




Det är en himla tur att han har sin traktor annars hade nog vi vait insnöade precis här i Simbo.



På vår lilla lada här i Simbo hänger det ordentligt med snö, hoppas inte liten häst kommer under den stora drivan då den kommer farande ned, då kan man blir platt.
Mina små hästar har ordentligt på sig så de ej blir genomvåta, det är bra med hästtäcke. Hulda fick det nya fina lila nu utav tomten, han kommer även till små snälla hästar.

Så har helgen snart gått över, maken och Daniel åker till Uddevalla för att han skall åka tillbaka till Norge några dagar, ville ej åka opel till Norge, som var meningen pga vädret. Så nu fick maken skjutsa till Uddevalla i snön.
Jag är hemma i värmen och har det gott och försöker bli fri från jobbig förkylning,
Bestämt mig att vara hemma några dagar för att ej skrämma mina arbetskamrater och vårdtagare med min hosta,
Men hoppas på att vara fitforfight i nyår igen, då kommer hela gänget för att fira nyår i vår badtunna.


Kommentarer
Postat av: Rebecca

vilka söta ponnysar (:

2010-01-14 @ 17:19:15
URL: http://sryttarna.blogg.se/rebeccah

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0