Sälen, snökaos och snöplogar

Veckan som gått har vi i familjen varit uppe i svenska fjällen, närmare bestämt Sälen och Lindvallen.
Vi hävde oss iväg på torsdagen, med fullpackad bil, två ungdomar i baksätet, hundrarna i bak och massor med väskor och andra kassar fulla med prylar som man "måste " ha med sig.

Tidigare under veckan kom då Daniel och hans Sandra till oss, på onsdagen lovade metriologerna busväder så allt var inhandlat och grejat på tisdag, för vi ville ej bli fast i snön under onsdagen.

Det snöade en del och jag var glad att slippa ge mig iväg till jobbet, hade semester denna dag och packade ordning det som skulle med.
Tomas hade fixat en takbox och i den hamnade det som ej fick plats i bilen.
Hundarna hade minimal plats där bak och ungdomarna hade nog ännu mindre.
Jag satt bra i fram.
Det var en lång resa upp till fjälls. Vi mötte Matte i Vansbro där vi åt lunch och hade ca 15 mil kvar ca.
Framme i stugan/lägenheen, fint och hemtrevligt.











Morgon efter var alla, utom jag och vovvarna iväg och hämtade sig skidor och liftkort. De var iklädda skidkläder till ogenomkänlighet.






Här är far och sönerna på väg ut till backarna.
Jag och vovvarna stannade inne och förberedde oss att promenera och kolla  omgivningarna.
det var många backar och fina områden.
Roligt att se de små med sina hjälmar och små korta skidor i liften och nedför barnbacken. Såg pappor ha sina telningar mellan knäna och sen upp i liften, här gäller det att ha balans.

Mina ungdomar och make susade nedför backarna, mycket öl och någon wiskey gick det visst åt huvudsakten var att det var roligt.






Jag och hundarna gick fina promenade, jag hittade skidspåret som jag gick med dem, det var ordentligt med snö och de gillade verkligen att hoppa och skutta i den djupa snön, Elsa som gillar att gräva ned sig i den mjuka snön var hellycklig.








Tyvärr går allt som är trevlig och roligt väldigt fort över så på söndag morgon var vi åter på väg nedåt våra trakter.
Efter många timmar i bilen anlände vi Simbo och då var det skönt att komma hem.
Allt hade skött sig bra hemma, det var Maria som sett till hemmet, Tack!!för all hjälp.

Måndag var vi iväg till Trollhättan och lämnade ungdomarna, de åker mot sitt Norge igen.
Jag var inne på Överby och handlade lite, mycket rea men jag hittade inget särskilt utan några basvaror bara.

Tisdag har de nu varnat för ordenlig med snö och blåst, jag och kollegan åkte i detta på kvällen, allt gick fint men det yrde ordentligt. Vi tog det mycket lugnt och kom fram överallt.
Hörde på morgonen nu idag att det varit mycket besvärligt på vägarna och många bilar har åkt av vägarna och plogbilar varit igång hela natten.
Nere i Skåne hade bilar blivit övergivna och ägarna ställt dem helt sonika på vägen mitt i snön. inte så särskilt bra, plogen kommer ju ej förbil detta.
Nåja tror inte att det hänt nån större olycka där.

I Uddevalla har ett tak på en manege rasat in och begravt både ungar och hästar, ingen unge kom till större skada men en häst fick de avliva. Det var verkligen en snöig vinter. Nu får det vara över tycker jag.

Tomas körde sin gröna traktor i em, tur att han har den, annars skulle vi aldrig komma ut härifrån.
Jag är faktiskt ej rädd alls att köra fast, bara maken är hemma och kan dra upp mig ur nått dike så är jag ganska nöjd.
Hoppas nu att snökaos och sånt är historia och vi får ha vanlig vinter och bara njuta av den och sen snbbtining och VÅR.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0