Nora, camping och ögonoperation CLE



Jag och make och de två vovvarna åkte iväg till Nora, packade klart på söndag kväll och så tidigt gav vi oss iväg. Litet fikapaus vid en trevlig sjö, så var vi framme i lilla Nora vid 12 tiden. En sån fin liten camping.
Precis intill Nora sjö.
Vi badade och solade i två dagar, på tisdag kväll  kom B-M och Ronny, grillade och trevligt umgänge den kvällen. En varm och skön kväll, cykeltur i den lilla fina staden Nora, hann vi med också.

Operation i Örebro

Onsdag var i "väntans tider", inget särskilt blev gjort den dagen, vid tvåtiden åkter vi in till Örebro, lite sen lunch och promenad i Vadstena parken i Örebro, jättefin park.

Så var det dags att gå till "Capio Medocular" i Örebro.
En ny fin vårdcentral som de gör ögonoperationer. Jag satte mig i väntrummet och väntade, en man var före mig och gick precis in då jag kom. Spänning....

Min optiker, Annika, jobbade idag på operationen, kom ut och språkade lite. Men hon var på väg hem så det var andra som byttes av. Kom in strax innan 17, regält nervös.

Fick 13 olika droppar av olika slag, bedövande droppar och droppar som vidgade mina pupiller, innan operationen + en regäl hutt, lugnade mig lite, men det var lite spänt. Så kom min doktor, Göran Helgeson, pratade en stund och så tog mig in i det lilla rummet som jag skulle få "nya Ögon" i.

Fick ligga på en brits de tvättade med ett starkt illaluktande medel över allt i ansiktet, sved gjorde det med.
Så klädde de in mig i en grön otäck duk med klister över ögat, då fick jag lite spel, kunde inte andas!!
Men det gick bra sen de lyfte upp duken och jag fick luft igen.

Så skar han hål i duken och jag såg upp i ett mycket starkt ljus, antagligen klämde de fast något runt ögat så jag ej kunde blinka, starkt ljus i många färger och mitt i detta doktorn i sin gröna mössa.
Massor med olika förger och så var det stax klart. Skönt då de tog bort duken över ansiktet då jag kan andas igen.

Nästa öga, var likadant fast jag kände då de spände upp ögat och tyckte det var lite ont, mera droppar i bedövningssyfte, och där var han i gång igen, starkt ljus som blev olika färger, ett tag undrade jag om jag skulle överleva, så jag frågade lite vad han pysslade med, och då sa han att han hållde på att justera min nya lins!!

Bra, vet jag att jag tänkte, då är det snart över, hela tiden denna starka lampa i olika färger...
"Nu kan det spänna lite i ögat, jag måste justera din lins så den sitter bra", sa han vid ett tillfälle.
Vet också att jag sa att jag lever här under duken.

Så vips var jag färdig! Den läskiga gröna duken med klister försvann, så bad doktorn att jag skulle sätta mig upp.
"Vågar inte" svarade jag, men gjorde det ialla fall, "Du får gärna öppna ögonen, om du vill", sa han, sakta öppnade jag ögonen och jag såg!!!
Dimmigt och streck, som ett par mycket smutsiga glasögon, men jag såg!

Dr. Göran leder mig ut och jag får sätta mig i en stol, jag ser bättre och bättre redan.
Syster som droppade ögonen, kommer in och pratar en stund. Jag får 8 flaskor med ögondroppar, med mig hem, att använda i tre veckor framöver.
 
Vi pratar igenom operationen, vad jag hade upplevt osv. Berättade att inget var otäckt, mer än den läskiga duken över ansiktet, egentligen. Hon ger mig en återbesökstid framåt augusti, vad trevligt att träffa dessa mysiga Örebroare med sin härliga, släpande lite grälliga dialekt, igen.

Så ringer jag Tomas, jag ser!!! faktiskt bra att få fram numret till honom. Jag som hade visioner att gå med vit käpp och ledarhund.
Går själv ut till bilen, åker hem till husvagnen där B-M gjort mat, det smakade fint. Sen spelar vi kort och jag går ut med vovvarna ensam, här behövs ingen vit käpp.
Jag ser utan linser, Utan glasögon och himla bra på långt håll!!!!
Helt fantastiskt.

På natten drömmer jag om starkt ljus i många färger och en grönklädd man ovanför...Då jag vaknar känns det bättre ändå och jag ser utan glasögon.


Vi går in till Nora tillsammans med B-M och Ronny. Kollar in denna vackra lilla stad, äter glass, fikar och har det trevligt tillsammans.

Här kommer vackra kort från staden Nora







Nyopererad, glassätande
















Nyopererad, poserande vid Nora. sjö










Så fredag morgon packar vi ihop och drar hemåt, vattnar och grejar. Och nu i kväll hämtar vi Hulda, som under sin vistelse hos Theres har blivit riden av Alva, så duktiga de var. Tack för detta så får vi se hur framtiden utvisar sig om det blir mera Väla för liten Hulda, hon blev så glad då hon fick komma ut till Luren och tant Bläsa igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0