Greklandsresa och Bläsa


Dagen då jag fyller 50 firade vi på Skogshyddan, min familj och jag. Tyvärr var ej Daniel och Sandra med, de hade åkt tillbaka till Norge.
Jag och mor har innan detta besök på Skogshyddan varit på SPA uppe i Lundsbrunn, karbad med mandelolja, massage och bubbelpool, helt underbart.

Den 18 maj åker jag och maken iväg till den Grekiska ön Zykanthos, en liten trevlig ö i medelhavet. Sol värme och vackra vyer.
Citroner stora som meloner växte i den vackra hotelltädgården, narzizzer växte fritt och vackra andra växter. Vi åkte båtur ut på havet, där vackra stenformationer fanns.
Även de berömda havssköldpaddorna var vi och beskådade, tyvärr simmar de djuren under vattnet så det var mycket lite vi såg av dem.
Men sett dem, det har jag!

Den lilla staden vi bodde i, Agassi, var kantad med små fina resturanger och små affärer med diverse onödiga prylar, vi turister "måste" ha.
Sista kvällen var vi på Grekisk afton, med grillbuffe och grekisk dans, mycket trevligt.

Här kommer ett utplock av lite bilder jag tog där nere








































Ja det är mycket vackert i Grekland, det illblågröna vattnet, den vackra växligheten och all härlig mat och värme grekerna har både i vädret och i sinnet. Jag tror att vi återvände till denna ön nästa maj igen, vi har så mycket att utforska. Det blev bara en bråkdel av allt som man kunde se på.


Bläsa


Lördag efter vår hemkomst lastade vi på transporten och gav oss i väg mot kusten och Strömstad för att hämta våran Bläsa.
Det är alltid lite pirrigt då man skall åka iväg och hämta en ny häst. Undrar om vi kommer att trivas tillsammans? Det är ju en individ som jag skall lära känna och hon mig.
Kommer att ta det vackert, hon är ju 19 och jag är heller inte så ung längre, blir mest skritt turer i skogen, till att börja med.

Det tog oss två timmar att resa med ett stopp på Torp för att handla lite + att maken ville snabbt in på biltema för att handla lite saker till en trasig opel.

Väl framme uppe i Stömstad var det papperskriving, överföring av pengar via nätet osv.
Allt gick fint. Så ut till Bläsa som matte Anna gjort så fin! Sist jag såg henne var hon både tovig och lerig, hon var ju utegångshäst och då blir man sådan. Nu stod hon i en box och blänkte så vackert, hennes vackra långa man var välborstad och glänste.

Så var det transporteringen, Bläsa ville inte åka hemmifrån, men med två rep traskade den kloka damen på utan problem. Så stod hon så stilla och vackert hela den långa resan hem till Järpås.
Bråttom ut och så stilla och fint utanför transporten så husse kunde ta de första korten på mig och min nyvunna vän här hemma.




Så var det utsläpp i hagen, damen traskade ut i hagen och kollade knappt på de små knattarna i hagen, vad små de är intill denna bastanta dam, länge sedan det gick en så stor tant i hagen nu.

Kul att se då det kommer en ny häst då de skall lära känna varandra. Filur, stridshingsten, gick med "strut" och det var ju skämmigt för honom, inte kan han bitas eller skria....





Men det var varken ski eller sparkar, allt var som "vanligt" och det var en lugn och trevlig liten flock med olika färger av hästar som lugnt betade tillsammans.
Jag öppnade ned till ängen och de skuttade ned där och tuggade, Filur försökte få i sig något mellan hålen på sin strut, inte är det lätt inte.












Nu på morgonen andra dagen går min lilla olikfärgad hästflock fint och betar, ropar på hästarna för att de skall komma in lite. Att få tag på Bläsa i hagen, det går inte ännu, hon litar ej på mig och så får det vara tills hon kommer på att jag ej skall göra nått, än.

Men in kommer alla, Hulda och Yippi blev inknuffade tillsammans i en box, och tant Bläsa gick stadigt och snällt in i sin box, det fanns ju mat i krubban? hyfstat ställe, lite funderingar går nog säkert genom hennes stora vackra huvud, hon tittar med sina vackra ögon på mig, och då när Monica kom för att inspektera smekte hon pannan och Bläsa blåser på henne, så fint...

i morgon kanske vi tar en pyttetur, antigen med sadel på och jag ovanpå eller så går vi bara en liten promenad, vi får se.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Längtar tills vi kan komma och inspektera din lilla flock!! Carina

2010-05-31 @ 14:21:37
Postat av: Anna

Så mysigt hon har fått det.. ska bli kul att träffa hela skaran! Men jag hör av mig innan vi kommer v,24 så får du bara ringa om det är något, sköt om er!

2010-06-04 @ 13:48:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0